Sivu on vielä kesken ja sitä päivitetään pikkuhiljaa. Voit auttaa listan taydentämisessä lähettämällä viestin Ota yhteyttä-sivulta.

Mitä se tarkoittaa?

Aktiivi = Liiton jäsen, joka osallistuu aktiivisesti ay-toimintaan, tai on esim. tehtävänhaltija (luottamusmies, jäsenhankkija, hallituksen jäsen).

Aluetoimisto = Paikallinen, edunvalvontatoimisto, joka palvelee yhdistyksiä, aktiiveja ja jäseniä. Yhteensä 8 eri puolilla suomea. Omamme on Etelä-Suomen aluetoimisto, JHL-talossa Helsingissä.

Aluetoimitsija = Nykyinen nimike: Aluetoiminnan asiantuntija. Aluetoimiston palveluksessa oleva henkilö

Ammattiliitto = Ammattiyhdistysliikeen puitteissa toimiva järjestö, joka pyrkii puolustamaan ja parantamaan työntekijöiden työehtoja. Tietyn ammattiryhmän tai toimialan henkilöiden muodostama joukko. Neuvottelee työehtosopimuksista yhdessä työnantajapuolen kanssa. Koostuu ammattiyhdistyksistä, jotka voivat olla erikoistuneita vielä tarkemmin tiettyyn ammattiin/työpaikkaan.

Ammattiyhdistys/-osasto = Tietyn alueen/ammattiryhmän/työnantajan keskittynyt joukko, joka kuuluu ammattiliittoon.

JHL  = Julkisten ja hyvinvointialojen liitto. Meidän liitto <3

JHL-opisto = Liittomme oma opisto Helsingissä Suvilahdessa. Järjestää koulutuksia sekä oman liiton jäsenten että muiden ay-ihmisten iloksi ja hyödyksi.

JHL-säännöt = yhteen nippuun pakatut liiton, yhdistyksen että yhteisjärjestön säännöt + yhdistyslaki

Järjestö = tiettyä tarkoitusta varten perustettu henkilöiden tai yhteisöjen yhtymä

Jäsenasianhoitaja = Hoitaa yhdistyksen jäsenasiat

Jäsenistö = Ammattiliiton tai ammattiyhdistyksen jäsenet. Yhdistyksen korkein päättävä elin: valitsee hallituksen ja puheenjohtajan, hyväksyy toimintasuunnitelman ja budjetin

Jäsenmaksu = liiton ja työttömyyskassan maksu. JHL:n suuruus yhteensä 1,38%. Maksetaan ennakkopidätyksenä palkasta tai itse suoraan liitolle.

Keskustoimisto = JHL:n katto-organisaatio. Asuu Helsingissä Suvilahdessa JHL-talossa. Liiton koneisto sekä terävä kärki (mm. sopimustoimitsijat, oikeusapu) työskentelee suoraan keskustoimiston alla.

Kevätkokous = JHL:n sääntöjen määrämä jäsenkokous. Pidetään tavallisesti maalis-huhtikuussa. Kevätkokouksessa tarkistetaan edellisen vuoden tasekirja: sisältää mm. toimintakertomuksen, selvityksen rahojen käytöstä, toiminnan tarkastajien lausunnon

Kurssistipendi = JHL:n myöntämä kurssiapuraha opiskelijoille kurssitodistusta + palkattomuustodistusta vastaan. Vuonna 2021 apurahan suuruus on 79,198 euroa/päivä.

Luottamusmies = Omaan ammattiliittoon kuuluvien työntekijöiden edustaja työpaikalla. Valitaan työntekijöiden keskuudesta. Neuvottelija, sopija, sovittelija, tiedonvälittäjä jäsenten ja ammatiyhdistyksen sekä työnantajan välillä.

Lähiesihenkilö = lähin pomo. ensiletä nimeltä lähiesimies

Pääluottamusmies = edustaa kaikkia oman ammattiyhdistyksen jäseniä. Avustaa kentällä työntekijöiden joukossa toimivia luottamusmiehiä.

Rivijäsen = Tavallinen ammattiliiton ja ammattiyhdistyksen jäsen, joka maksaa maksunsa, mutta ei osallistu aktiivisesti toimintaan.

Sopimustoimitsija = Työehtosopimuksen erikoisasiantuntija. Osa JHL:n terävää kärkeä. Auttaa luottamusmiehiä ja pääluottamusmiehiä sopimuksen tulkinnassa.

Syyskokous

Sääntömääräinen jäsenkokous